Tarinaa

Uusi eläintuhkaamo

Tarina siitä, miten syntyi uusi eläintuhkaamo etelä-pohjanmaalle, Isoonkyröön. Noin viisi vuotta sitten heräsi ajatus oman eläintuhkaamon perustamisesta. Omaa koiraa kuljetettiin tuhkattavaksi ja paluumatkalla heräsi sellainen hullu ajatus, että tätä voisi tehdä itsekkin. Automatkan aikana, kyynelten seasta, vaihdettiin ajatuksia mihin, miksi ja miten. Automatkan jälkeen ajatus kyti, mutta jäi taka-alalle. Heidi työskenteli omassa yrityksessään Fiini Naturallyssä ja minä Kyrön tislaamolla. Aika ajoin kuitenkin tämä ajatus nousi pintaan. ”Isoonkyröön oma eläintuhkaamo”. Mutta asia kuitenkin aina jäi ajatuksen tasolle, joskin sitä ajatusta viestiin myös kerta kerralta pidemmälle ja mielikuva siitä, mitä meidän tuhkaamo olisi, vahvistui kokoajan Pikku hiljaa minun ajatus alkoi muovautua, että päivätyöt Kyröllä voisi tulla päätökseen ja alkaisin muuttaa todeksi tätä pitkään pyöriteltyä ajatusta lemmikkituhkaamosta. Lopulta keväällä 2025 irtisanouduin ja lähdin rakentamaan tuhkaamoajatusta todenteolla. Toki tässä kohtaa vielä aika pitkälti ajatusten ja sähköpostien tasolta. Työsuhteeni Kyröön jatkuisi vielä elokuun loppuun, jolloin ehtisin vasta fyysisesti aloittamaan kaiken. Kuitenkin kesän aikana päätimme, että tuhkaamo tulisi sijaitsemaan Homeskorvessa, kotimme vieressä ja keskittyisimme täysin lemmikkien tuhkaamiseen. Toiminta tulisi kattamaan Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan maakuntia.  Ja elokuu tuli. Työt loppuivat ja tuhkaamon rakentaminen alkoi todella. Aika tasan kaksi kuukautta tislaamolta pois jäämisen jälkeen saatiin ilmoittaa avatuksi isossakyrössä uusi lemmikkituhkaamo Usvametsä. Toimintamme ei tietenkään rajoitu pelkästään Isoonkyröön, vaan toiminta-alueemme on Pohjanmaa ja Etelä-Pohjanmaa. Isokyrö kun sijaitsee sopivasti Vaasan ja Seinäjoen välimaastossa.